top of page

Tien päällä

Kiertäminen ympäri maailmaa on jokapäiväistä elämää joillekin tangon ammattilaisille. Amigoksen puheenjohtaja Janne Laakkonen matkusti tovin Tango Pasion -showryhmän kanssa ja eli ryhmän kanssa hetket juuri ennen lavalle astumista. Tervetuloa tangon kulisseihin. On marraskuu 2012. Helsinkiläisen hotellin ulko-ovella odottaa iltapäivän tunteina rivi matkalaukkuja ja sisäpihan seinistä kaikuu espanja argentiinalaisella korostuksella. Monet Tango Pasion -showryhmän jäsenistä näyttävät raukeilta, kun he toinen toisensa jälkeen ilmestyvät hotellin ovesta ulos.Tuottaja Jean-Marc Perslerbe sen sijaan kävelee rivakoin askelin kadulle ja takaisin ja puhuu samalla kännykkään. Bussi, jonka piti kyyditä ryhmä seuraavalle esiintymispaikkakunnalle Lahteen, on hajonnut. Korvaava bussi on tulossa, mutta siihen menee puolisen tuntia.”Se lisää painetta päivää, jolloin meillä ei pitänyt olla minkäänlaista painetta”, Perslerbe sanoo ja simaisee kahvikupillisensa loppuun hotellin aulassa. Viimein bussi saapuu, ja ryhmä pakkaa vikkelästi matkalaukkunsa sen uumeniin ja hakeutuu omille istumapaikoilleen. Kun bussi nytkähtää liikkeelle, ilmenee kuitenkin toinen ongelma. Koska tätä bussia ei ollut alun perin tarkoitettu ajoon, bussin vessassa ei ole paperia. Onneksi matkaa Helsingistä Lahteen on ainoastaan 100 kilometriä.

Tango Pasion lähti kiertueelle ja tien päälle jo vuonna 1992 Yhdysvalloista Miamin Coconut Grove -teatterista. Tangomusikaali oli legendaarisen Tango Argentino -show'n tuottajan Mel Howardin ja Sexteto Mayorin bandoneonistin Jose Libertellan idea.

Tango Argentino lopetettiin Buenos Airesissa vuonna 1992, samana vuonna kuin Tango Pasion perustettiin. Howard ja Libertella kokosivat esiintyjäkaartin nuoren tangosukupolven ympärille ja lisäsivät mukaan värikkäitä asuja, hieman lisää Astor Piazzollan musiikkia ja tanssiliikkeisiin jopa balettimaisuutta.

Alkuperäistanssijoille Osvaldo Cilientolle ja Graciela Garcialle Tango Pasion on ollut elämän mittainen matka. He muistelevat, ettei Miamin maailman ensi-illan 4000-päisellä yleisöllä ollut show’sta etukäteen minkäänlaisia odotuksia, mutta lopussa se taputti seisaaltaan.

- Me valmistelimme ensi-iltaa kuukausia, Ciliento muistelee.

”Those were the days, my friend. I thought they never end” kaikuu kiertubussissa, kun Helsingin valot jäävät taakse. Suomalainen radiokanava soittaa nostalgista hittimusiikkia ja puolet kiertuebussin väestä yhtyy taputtaen ja laulaen mukaan.

Varsin pian bussi kuitenkin hiljenee. Show-ryhmän jäsen toisensa jälkeen asettuu mukavasti makuuasentoon kahdelle bussipenkille ja yrittää nukkua. Joillakin on kannettavat mukanaan, joista he katsovat elokuvia. Bandoneonisti Gabrielin mukaan laulaja Vanina Sol Tagini pitää yleensä tunnelmaa yllä bussissa, mutta nyt edellisillan myöhäisesitys näyttää pitävän seurueen uneliaana.

Viereen istahtaa ranskalaissyntyinen tuottaja Jean-Marc Perslerbe, joka omistaa puolet tangomusikaalin osakkeista. Hän se henkilö, joka yhdessä bandoneonisti Gabriel Merlinon ja koreografi Cilienton kanssa menee Buenos Airesin milongoihin etsimään taitavia tanssijoita ja muusikoita Tango Pasionille.

Jokaista kiertuetta edeltävät myös koe-esiintymiset. Nytkin bussissa matkustaa mukana neljä uutta tanssijaa.

Kun 2000-luvun alussa Tango Pasion pystyi olemaan 3-5 viikkoa samassa paikassa, nyt yhdellä paikkakunnalla esiinnytään tavallisesti viikon verran, maiden pääkaupungeissa ehkä 2 viikkoa. Välissä on myös Lahden tapaisia kaupunkeja, joissa kiertue käväisee ainoastaan yhden illan verran ja jatkaa saman tien matkaansa.

- Työ on muuttunut radikaalista, tuottaja Perslerbe huokaa.

- 1990-luvulla vuotta sitten oli mahdollista pitää suurempaa esiintyjäryhmää ja lavasteita, Ciliento mainitsee.

On säkkipimeää, kun bussi kaartaa Lahden Sibeliustalon pihalle. Kaikki katselevat puoliunessa tämäniltaista esiintymispaikkaansa. Eihän Sibeliustalo aivan vedä vertoja kokoluokassa Monacon ruhtinaskunnan jalkapallostadionille, jonne Tango Pasion kutsuttiin esiintymään vuonna 1997. Kymmentuhatpäinen yleisö eli tuolloin jättimäisen areenan lehtereillä ja nurmialueella esityksessä mukana viiden jättiscreenin välityksellä.

Mutta ei Sibeliustalo ole yhtään hullumpi. Lahden sinfoniaorkesterin pesäpaikka on maailman suurimpia puusta rakennettuja konserttitaloja, tunnettu myös hyvästä akustiikastaan.

Artistien ovelta näkyy välkähdyksiä, kun konserttitalon henkilökuntaan kuuluva mies ohjaa bussia oikeaan paikkaan taskulampun avulla.

Artistit astelevat sisään konserttitaloon, käyvät heittämässä kamppeensa pukuhuoneisiin ja siirtyvät katsastamaan illan esiintymislavaa. Ensimmäiset poseerausvalokuvat otetaan saman tien puista katsomorakennetta vasten. Niissä on mukana aimo annos teatraalisuutta. Gabriel ja muu orkesteri alkaa käydä läpi myöhässä olevaa soundcheckiään ja tanssijat ottavat farkuissaan ensituntumaa uuteen estradiin.

Tanssija Silvia Fuentes tulee hetken päästä mustissa verryttelyvaatteissaan tekemään joogaliikkeitä keskelle lavaa, eikä hänen keskittymistään häiritse kuvaajan läsnäolo eikä taustalla soittimiaan virittelevät orkesterin jäsenet. Pian seuraan liittyy Graciela Garcia. Yhdessä tanssijat venyttelevät kohti tyhjää katsomoa.

Tutut tuolit ja pöydät, ainoat lavasteet joita show’ssa käytetään, ovat lavalla jo paikoillaan, kiitos teknikoiden, jotka muuttivat paikkakuntaa jo aiemmin. Alkuperäisessäshow’ssa oli mukana myös taiteilija Ricardo Carpanin jättimäiset tangotaulut, mutta niitä ole mahdollista enää kuljettaa mukana muun muassa nopean kiertueaikataulun vuoksi.

Tauluja lukuun ottamatta Tango Pasionin perusasetelma on yhä pitkälti alkuperäisessä kuosissa, vaikka jotain pientä muutetaankin aina parin vuoden välein. Musikaalin ensimmäinen traditionaalinen osa on täynnä väriä ja kepeyttä, kun taas toinen puolisko on väritykseltään mustavalkoinen ja moderni.

- Muut show't vain imitoivat Tango Pasionionia. Tämä on minun käsitykseni, kuuluu Cilienton mielipide.

Hän kertoo, että joskus poistettuja osia tuodaan takaisin yleisön painostuksesta.

- Ensimmäisenä ohjelmanumerona on Selection of Milongas. Sitä emme ota koskaan pois, hän lupaa.

- Tango Pasion täytyy säilyä uskollisena tanssille ja musiikille, Perslerbe huomauttaa.

Kuten edeltäjänsä Tango Argentino, Tango Pasion siirtyi perustamisensa jälkeen nopeasti Broadwaylle, Pariisiin, Lontoon Westendiin, myöhemmin Turkkiin ja Kreikkaan. Tango Pasion on tiettävästi ensimmäinen tango-show, joka on kiertänyt Kiinaa. Vuoden 2013 alussa Tango Pasion käväisi jo viidennellä mantereellaan, Afrikassa, kun se esiintyi Casablancassa, Marokossa. Se oli ensimmäinen puhdas muslimivaltio pitkän matkan varrella.

- On mukavaa viedä tangoa paikkoihin, missä ihmiset eivät tiedä, mitä tango on. Tango Pasion on erittäin hyvä tangon lähettiläs, Perslerbe toteaa.

Tähän kannattaakin hetkeksi tarttua. Vaikka monet pitävätkin Tango Pasionin kaltaisia show-esityksiä läpeensä kaupallisina tuotteita, epäilijöille kannattaa huomauttaa yhdestä tärkestä seikasta. Latinalaisamerikkalainen tango ei lopulta olisi levinnyt ympäri maailman, elleivät Tango Argentinon ja Tango Pasionin kaltaiset showryhmät olisi lähteneet kuljettamaan mukanaan tangon ilosanomaa. Esimerkiksi Helsingin - paikan, jonka ryhmä juuri jätti taakseen - tangoyhteisö Amigos del Tango on saanut alkunsa samaisen Tango Pasionin vierailusta vuonna 1996. Joukko paikallisia tanssinharrastajia ihastui näkemäänsä niin paljon, että päätti saman tien perustaa yhdistyksen ja alkaa etsiä kunnollista opetusta. Pienestä siemestä on kehittynyt verso, ja nykyään Helsingissä on 2-3 viikkomilongaa, useita eri tangokouluja ja tangofestivaali. Kuinka moni muu tangoyhteisö on saanut alkunsa samoin?

- Tällä kiertueella olemme lavalla yhteensä 95 kertaa. Jos joka kerta 1000 ihmistä näkee show'n ja jotkut heistä kertovat ystävilleen, että haluavat tanssia tangoa, lopulta siitä kertyy huiman suuri lukumäärä, Perslerbe laskeskelee.

Mutta nyt on aika yhdelle illan tärkeimmistä rituaaleista. Kaikki kerääntyvät tutkimaan takahuoneeseen hartaasti listoja, jotka heille on tuotu. Pizzatilaukset ajoitetaan tarkasti esityksen päättymishetkeen. Illalla on luvassa rennot syömingit ryhmän kesken.

Esityksen alkuun on aikaa tunnin verran. Mustaan esiintymisasuun vaihtanut Gabriel nappaa bandoneonin mukaansa ja etsii tyhjän tarvikevarastohuoneen. Pian huoneesta alkaa kuulua viipyileviä säveliä maailman upeimmasta instrumentista.

Muutkin alkavat hiljalleen valmistautua. Miesten hiuksiin ilmestyy ylimääräistä kiiltoa, naisten silmäripset pitenevät ja asut ottavat aimo askeleen kohti paljastuvuutta. Alejandro Adrain, ryhmän kesken ”La Lala”, jatkaa lempinimensä mukaista hyräilyään mate-kuppi kädessä - juoma jota nautitaan tässä konserttitalossa varmaankin ihka ensimmäistä kertaa.

Puolet ryhmästä on backstagella silti edelleen – missäpä muualla kuin facebookissa. Kannettavat ja tabletit on kaivettu esiin. Yksi facebookissa surffailevista on Jorge Orlando, Tango Argentinon alkuperäisessä orkesterissa Sexteto Mayorissa soittanut rumpali. Orlando on ryhmän vanhin jäsen ja hänellä on esityksiä takanaan huimat 4500. 4500 kertaa hän on siis ollut tässä samassa tilanteessa aiemmin, joten mitäpä turhia jännittämään.

Orlando tulee näyttämään facebookista löytyvää vanhaa kuvaa. Se on yli 20 vuotta vanha ryhmäkuva Tango Pasionin alkuperäisjäsenistöstä. Sieltä joukosta löytyy myös Orlando itse sekä muun muassa siloposkinen Osvaldo Ciliento.

- Useimmat ihmiset ovat vaihtuneet, mutta perusta on silti sama, Orlando tapailee.

"30 minuuttia!" huutaa äänimies. Ilmoitus ei sähköistä tunnelmaa takahuoneessa laisinkaan.

Tai ehkä sittenkin on näkyvissä heikkoja signaaleja. Muutaman minuutin kuluttua Orlandon sormien naputus pöytää vasten nopeutuu selvästi. Jean-Marc Perslerbe ottaa oheismyyntimateriaalin mukaansa ja lähtee kauppaamaan tuotteita konserttitalon aulaan.

Konserttisalin puolella ensimmäiset katsojat etsiytyvät paikoilleen. Gabriel tulee bandoneoninsa kanssa takaisin muiden seuraan varastohuoneesta ja laulaja Tagini ilmestyy ulos pukuhuoneesta tulipunaisessa kehon muotoja nuoleskelevassa esiintymisasussaan. Ero tuntia aiempiin arkivaatteisiin on sen verran suuri, että monikaan ei tunnistaisi, että kyseessä on sama henkilö.

Päivä on mennyt kaikista kommelluksista huolimatta hyvin. Paine joka kasautui bussin rikkoutumisesta ei ulottunut esiintymishetkeen asti.

Salin puheensorina hiljenee. Valot sammuvat. Orkesteri astelee omille paikoilleen Gabrielin johdattamana. Esitys voi alkaa.


Recent Posts

bottom of page